MOTOTURYSTYCZNIE.PL

Używany motocykl, o czym pamiętać przy wyborze?

Sprawdź dostępność części

Rozejrzyj się po czeluściach internetu, poszukaj forów marki, czy nawet modelu Twojego motocykla. Możesz tam znaleźć najczęstsze awarie maszyny i co sprawdzać bardzo szczegółowo podczas oglądania motocykla.

Napisane "gotowy do sezonu"? Nie zawsze tak jest!

  • Motocykl znaleziony. W ogłoszeniu napisane „gotowy do sezonu”, „wsiadać i jechać”, „po dużym przeglądzie”. Tak na prawdę rzeczywistość jest zupełnie inna. Ostudź zapał i poświęć chwilę na lekturę.

Motocykl w pełni przygotowany do sezonu , to taki który:

  • ma klocki hamulcowe nowe lub niewiele zużyte, to samo tyczy się tarcz hamulcowych (>80%)
  • ma opony w stanie nowym lub niewiele zużyte (uważaj na nówki chińskie!)
  • ma nowy olej oraz filtr oleju
  • ma nowy filtr powietrza i paliwa
  • ma nowy płyn chłodniczy w chłodnicy
  • ma nowy płyn hydrauliczny w zbiornikach hamulca i sprzęgła. W przypadku sprzęgła na linkę – bez przetarć czy uszkodzonego oplotu.
  • ma sprawne oświetlenie
  • układ hamulcowy, systemy wspomagania jazdy (ABS, CBS itp.), sprzęgło oraz manetka gazu powinny być sprawne
  • ma nowe świece zapłonowe lub w dobrym stanie
  • ma nowy łańcuch lub niewiele zużyty i odpowiednio napięty / pas nowy lub niewiele zużyty, odpowiednio napięty, niepostrzępiony / kardan zalany nowym olejem (tak, nie jest do końca bezobsługowy!)
  • ma nowy olej w lagach i nowe uszczelniacze lub w dobrym stanie
  • ma nowy akumulator bądź nie starszy niż 5 lat (ew. wskazania producenta)
  • miska olejowa jest szczelna
Płyny mają swoje odpowiednie poziomy zawarte powyżej minimum i nie przekraczające maksimum (jeśli takie występuje).
 

Mało kiedy można spotkać motocykl tak przygotowany do sprzedaży przed sezonem. Nie warto kupować motocykla od handlarza, nie zna maszyny i nie będzie w stanie nas poinformować o ewentualnych wadach, czy problemach.

Powyższe wypunktowanie jest wskazówką do tego, jak bardzo motocykl odbiega od „gotowy do sezonu”.

Oględziny

Motocykl może mieć inne ślady użytkowania czy uszkodzeń w różnych jego typach. Im bardziej obudowany motocykl, tym trudniej przeprowadzić oględziny bardziej ukrytych elementów. Zabierz latarkę, przyda się do zaglądania „pod sukienkę”.

Inspekcję zacznij od dołu:

  • opony – w oponach są wskaźniki zużycia, sprawdź czy nie jest na równi z bieżnikiem, „łysa” opona nadaje się tylko do wymiany. Jak nie ma wskaźnika – 1,6 mm głębokości dla opon szosowych. Zobacz na tylni błotnik, jeśli ma jakieś bliżej nieokreślone grudki i/lub wgłębienia, to mogła być „palona” opona.
  • koła – sprawdź czy są ciężarki wyważające, luzy koła mogą wskazywać na zużyte łożyska
  • stan łańcucha/paska/kardana oraz zębatek – jeśli napinacz jest ustawiony na sam koniec i łańcuch/pas wisi i nie trzyma się w normach producenta, to nadaje się do wymiany. Suchy lub cieknący kardan, to kardan do wymiany. Jeśli łańcuch/pas przeskakuje na zębatkach, oznacza to wymóg wymiany całego napędu. 
  • śruba spustu oleju silnikowego – sprawdź czy nie jest urwana, uszkodzona, poklejona silikonem. Może wskazywać na jej uszkodzenie, uszkodzenie gwintu, potrzeby wymiany uszczelki.
  • poziom oleju silnikowego powyżej minimum i nie przekraczające maksimum.
  • brak wycieków paliwa
  • silnik nie jest „zapocony”, ślady oleju na silniku w dolnej części może wskazywać na wymianę uszczelki głowicy i/lub pokrywy głowicy.
  • jeśli masz możliwość, wyciągnij świece zapłonowe i sprawdź „jakość” wytwarzanej iskry. Słaba iskra może być powodem zużytej cewki bądź uszkodzonych przewodów. Przy silnikach z gaźnikami osad na świecach powinien być koloru „kawy z mlekiem”. Okopcone na czarno, bądź siwy osad to oznaki złej regulacji gaźników i/lub rozrządu.
  • klocki hamulcowe – sprawdź czy nie są zużyte do końca.
  • tarcze – sprawdź czy rant (krawędź) nie jest grubszy od wnętrza tarczy. Jeśli rant jest bardzo duży to tarcza jest do wymiany.
  • przewody – nie mogą byś popuchnięte i cieknące
  • chłodnica – brak wycieków czy uszkodzeń świadczących o kolizji czy upadku.
  • wydechy – krzywe, mocno zarysowane, nieoryginalne mogą wskazywać na upadek w przeszłości. Sprawdź też poziom hałasu wydechu, nie może przekraczać 96dB. Możesz sprawdzić to telefonem z odpowiednią aplikacją (orientacyjnie).
  • rama – brak nieoryginalnych spawów, rdzy czy załamań.
  • bak – powinien być bez wgnieceń czy pęknięć.
  • podnóżki – nieoryginalne podnóżki mogą wskazywać na kolizyjną przeszłość motocykla.
  • pompa hamulcowa i sprzęgła – powinna być sprawna i niecieknąca, a klamki nieuszkodzone. Klamki mogą być nieoryginalne i niekoniecznie mogą świadczyć o zniszczeniu poprzednich. Sprawdź czy kierownica jest prosta.
  • oświetlenie – klosze niepołamane, bez zmatowień. Zmatowiony i żółty klosz nadaje się do wymiany bądź regeneracji.
  • owiewki – bez rys, zgodne z modelem, niepołamane. Owiewki mogą być z modelu po „lifcie”. Nieoryginalne naklejki, kiepsko pomalowane owiewki, mogą wskazywać na „szlif”.
  • silnik – dobra i równa praca, bez dziwnych i nieznanych dźwięków, jest oznaką dobrego i sprawnego silnika.
  • stan licznika – duża rozbieżność w stanie licznika w różnych rodzajach motocykli. Motocykle turystyczne mogą mieć po kilkaset tysięcy kilometrów, silniki dwutaktowe (2T) mają licznik motogodzin.

Jazda próbna

Przejedź się motocyklem i sprawdź pracę jego elementów.

 

  • układ hamulcowy i systemy trakcji – sprawdź jak motocykl hamuje, reakcja na klamkę hamulca. Hamowanie jednych hamulcem i obojem naraz.
  • zawieszenie – wybieranie nierówności, praca podczas hamowania i poruszania się w zakrętach.
  • prowadzenie – sprawdzenie ogólnej jazdy. Czy jedzie prosto, brak występowania wibracji na kierownicy. Jeśli walczysz z motocyklem żeby jechał prosto, oznacza to że prawdopodobnie rama jest krzywa.
 

Na koniec

Na oględziny warto wybrać się z kimś kto jeździ na motocyklu. Może spojrzeć swoim bardziej doświadczonym okiem. Warto rozmawiać z właścicielem. Może dużo powiedzieć na temat motocykla. W jakich warunkach był trzymany, jak był użytkowany, jakie płyny eksploatacyjne były wybierane. 

Wszystkie uszkodzenia, wymiany płynów czy części są bardzo kosztowne. Dlatego przy zakupie motocykla warto się zastanowić czy koszt ewentualnych napraw nie przekracza wartości motocykla. 

 

Uszanowanko!

Ciasteczka i RODO

CIASTECZKA/COOKIES

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę używanie plików cookie. Jeśli sobie tego nie życzysz, możesz wyłączyć tę opcję w swojej przeglądarce.

RODO

25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie RODO. Przypominamy więc o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało. Szanujemy Twoją prywatność i kiedy wyrazisz zgodę to zakres naszych uprawnień pozostanie taki jak przed 25 maja. Nie zwiększy się. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityki prywatności. Żeby zaakceptować warunki, zamknij to okno.