MOTOTURYSTYCZNIE.PL

PIERWSZY MOTOCYKL

Jak chcesz jeździć?

Dokładnie. Jak chcesz jeździć – lepiej też ujmując, styl przyszłej jazdy i środowiska używania motocykla. Przede wszystkim należy skupić się na rodzaju motocykla który będziemy użytkować. 

  • Chopper, Cruiser
  • Cross, Enduro
  • Sportowe
  • Szosowo-Turystyczne

Cztery główne rodzaje motocykli które poruszają się po drogach. Każdy rodzaj cechuje się inną charakterystyką jazdy.

 

Chopper, Cruiser

Motocykle w stylu Amerykańskich maszyn z lat 30’tych do 60’tych. Spopularyzowane przez Harley-Davidson, Indian, Excelsior. Charakteryzują się niskim położeniem siedzenia kierowcy, wydłużona kierownica wymusza wyprostowaną pozycję (jak na krześle przy stole),a nogi mamy wyciągnięte przed siebie.
Maszyny turystyczne o dosyć oryginalnym wyglądzie. Przez użytkowników wyposażone w skórzane sakwy i chromowane elementy.
Napędy łańcuchowe, paskowe jak i kardan.

 

W mniejszych pojemnościach (125ccm) idealnie nadają się do samodzielnej nauki jazdy. Nisko usytuowane miejsce i szerokie podnóżki dają nam pozycję prawie jak w samochodzie. W większych pojemnościach nie poleca się dla osób początkujących ze względu na dużą masę oraz duży rozstaw osi.

 

Cross, Enduro

Motocykle do jazdy off-road’owej. W większości przypadków pozbawione oświetlenia i za czym też idzie, brak homologacji. Oczywiście nie każda maszyna w ten sposób wygląda. Klasa Enduro jest przystosowana do jazdy miejskiej jak i terenowej. Wyposażone w opony terenowe dla lepszej przyczepności na bezdrożach.
Proste w budowie, mała ilość owiewek, wysoki prześwit, to cechy motocykli terenowych. 
Napęd łańcuchowy

Przeznaczone dla osób które chcą polatać w terenie oraz z większym doświadczeniem motocyklowym.

Sportowe

W skrócie mówiąc – popularny ścigacz. Duża moc i przyspieszenie. Agresywna stylistyka jak i pozycja kierowcy. Mocno pochylona i niewygodna do dłuższej jazdy. Motocykle z twardym zawieszeniem i  bardzo dobrymi hamulcami, skierowanie bardziej do jazdy po torze niż jazdy codziennej czy turystycznej. Napędy łańcuchowe, z rzadka też paskowe.

Dla osób o bardzo dużym doświadczeniu i rozwadze.

 

Sportowe - Naked

Motocykl pozbawiony owiewek. Z pozycją zrelaksowaną, lekko pochyloną do przodu. Motocykle bardzo uniwersalne (jeśli chodzi o szosę). Trochę z zacięciem sportowym, trochę do turystycznej jazdy.
Napęd łańcuchowy.

Polecane jako pierwszy motocykl w większej pojemności (500+). Spotykane w szkołach jazdy.

Sportowo-Turystyczne

Motocykle z charakterem sportowym do turystycznej jazdy. Pozycja wygodna do jazdy turystycznej na dłuższych dystansach. Możliwość doposażenia w kufry czy twarde sakwy. Łatwiejsze prowadzenie w stosunku do motocykli turystycznych. W wersjach z owiewkami jak i bez. Duża różnorodność silników. Przeważają pojemności 600+.
Napędy łańcuchowe, paskowe, jak i kardan.

Dla osób chcących jeździć turystycznie. Rzadko wybierane jako pierwszy motocykl.

Szosowo-Turystyczne

Maszyny bliźniacze do sportowo-turystycznych. Stworzone do połykania kilometrów. Wyposażone w silniki wyższych pojemności (800+) w układach V jak R, owiewki i szyby zapewniające komfort jazdy i osłonę przed gorszą pogodą. Wagowo najcięższe z całego zestawienia (>250kg). Duża pojemność zbiornika (>20L). Schowki i kufry są standardowym wyposażeniem tych motocykli. Klasa adventure umożliwia też jazdę terenową (ograniczoną, ale umożliwia).
Napęd w większości jako wał kardana.

Czyli w końcu jaki? Podsumowanie.

Wybór pierwszego motocykla zależy w szczególnej mierze od tego od czego zaczynamy. 

Jeżeli chcemy jeździć motocyklem na kategorię B/A1, możemy wybrać praktycznie każdy rodzaj w dostępnej gamie klasy 125ccm. Są lekkie, dosyć niskie i doskonale sprawdzają się w dużym mieście.

Jeśli robiliśmy prawo jazdy kategorii A2, sugerujemy Naked, Cruiser i niektóre egzemplarze sportowych. Jesteśmy bardziej ukierunkowani co do mocy i stylu jazdy, ale nadal jest to przedział pojemności bardzo elastyczny. Możemy pozwolić sobie więcej ale jesteśmy ograniczeni mocą.

Dla kategorii A, jako że zakładamy wybór pierwszego motocykla, propozycja pada na Naked do 600ccm. Nie przesadzajmy z mocą! mniej niż 70/80 koni nam wystarczy na sam początek. Nie wybierajmy motocykla ciężkiego i mało zwrotnego. Będzie ciężko nam jeździć.

Pierwszy motocykl ma nauczyć jeździć i wskazać docelowy rodzaj oraz klasę motocykla. Mierzmy siły na zamiary. 

 

Przesiadka ze 125'ki na "litra"

Temat dość obszerny i kontrowersyjny. Wszystko zależy od naszej wyobraźni, rozwagi i przewidywania. Jeśli masz świadomość co motocykl o pojemności 1000 i więcej potrafi, zagrożenia jakie ze sobą niesie, jesteś w stanie zapanować nad masą pojazdu oraz swoim temperamentem – nie ma przeciwwskazań aby przesiąść się dziesięciokrotnie w pojemności.  

Zobacz też

Używany motocykl

Jak sprawdzić, czy wymarzony motocykl nie kryje w sobie wad? O czym pamiętać przy zakupie?

Pytania? Sugestie?

Odwiedź nas 🙂

Uszanowanko!

Ciasteczka i RODO

CIASTECZKA/COOKIES

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę używanie plików cookie. Jeśli sobie tego nie życzysz, możesz wyłączyć tę opcję w swojej przeglądarce.

RODO

25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie RODO. Przypominamy więc o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało. Szanujemy Twoją prywatność i kiedy wyrazisz zgodę to zakres naszych uprawnień pozostanie taki jak przed 25 maja. Nie zwiększy się. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityki prywatności. Żeby zaakceptować warunki, zamknij to okno.