ponuras/ Lipiec 3, 2018/ TECHNIKA JAZDY MOTOCYKLEM

Jazda ciężkim motocyklem

Turystyczna jazda, długie proste, trochę zakrętów – pestka. Problem zaczyna się gdy musimy wjechać w miasto. Motocyklowy mastodont w wadze 250 kg i więcej z motocyklistą na pokładzie, to słoń w składzie porcelany. Brak wiedzy, umiejętności czy brak ćwiczeń powodują nieutrzymanie motocykla w pionie.

Trudność odwrotnie proporcjonalna do prędkości

Bezwładność, pęd, czy efekt żyroskopowy nie pomagają w wolnej jeździe. W internecie można znaleźć jak motocykl bez kierowcy jedzie sam. Dokładnie. Kierowca skutecznie przeszkadza w samodzielnej jeździe motocykla. My prowadzimy motocykl, a nie motocykl nas. 

Jeśli nie zapanujemy nad fizyką motocykla, to zaliczymy parkingówkę – czyli prosto mówiąc, glebę przy małej prędkości czy nawet jej braku. Jedyne co może ucierpieć to nasza duma oraz owiewki motocykla.

Jedynka Twoim przyjacielem

Każdy wolny manewr należy robić na jedynce, nie na pół sprzęgle. Wstępnie uczą tego na kursie na prawo jazdy kat. A – slalom wolny i ósemka. Jest to najmniej wymagająca technika jazdy wolnej. Można ją swobodnie ćwiczyć na pustym parkingu.

Bardziej doświadczeni motocykliści korzystają z „motocyklowego martwego ciągu”. Co to jest? To technika jazdy łącząca rolgaz z tylnym hamulcem. Rolgaz podtrzymuje obroty, hamulcem dostosowujemy prędkość. Sprzęgło nie bierze udziału.

Ćwiczmy

Do ćwiczeń potrzebujemy dużą ilość miejsca. Dlaczego? Aby w razie niepowodzenia mieć miejsce na opanowanie maszyny i zachować dystans od innych obiektów. Na placu czy dużym sklepowym parkingu mogą być inne pojazdy czy elementy oświetlenia. Nie chcemy ich uszkodzić czy zahaczyć o nie. Będzie bezpieczniej.

Do wyznaczenia treningowej trasy przejazdu najlepsze są pachołki drogowe, znane z szkół jazdy. Jeśli nie chcemy inwestować, wystarczy zwykła kreda i miarka.

plac manewrowy motocykl
http://www.word.wroc.pl
http://www.word.wroc.pl

Wymiary placów manewrowych dla motocykla zostały zaczerpnięte z wrocławskiego WORDu. Dla motocykla pokroju Suzuki Gladius 650 (dł. 2.130 m, sz. 0.76 m i 202 kg) nie sprawi problemu pokonywanie przeszkód. Za to ciężkiemu połykaczowi kilometrów pokroju Hondy ST1100 (dł. 2.285 m, sz. 0.93 m, 300 kg) sprawi to duży problem.

Dlatego na początek dostosujmy nasz plac do swoich potrzeb, umiejętności oraz rozmiarów motocykla. W miarę podwyższania umiejętności możemy zmniejszać rozmiary placu czy modyfikować trasę przejazdu. Nie mówimy tu o gymkhana. Tylko treningu własnych umiejętności. Na gymkhana możemy pokusić się w późniejszym czasie.

Parkingówka? Wstań, otrzep się i spróbuj jeszcze raz

Przejechałeś pachołek? Położyłeś się z motocyklem? Trudno. Wstawaj i jeszcze raz. Wyciągnij wnioski i jazda. Trening na tym polega, musimy budować swoje umiejętności na błędach i obserwacjach. Nie zniechęcaj się upadkiem. Najlepszym zdarza się „przytulić” asfalt.

Trening w różnych warunkach

Ważnym jest żeby sprawdzić się w różnych warunkach atmosferycznych. Sprawdź jak zachowuje się motocykl na suchej, mokrej czy piaszczystej/szutrowej nawierzchni. Każda tec

Dobra, dobra, nie chcę pokiereszować maszyny

Jeśli chodzi o zabezpieczenie maszyny przed uszkodzeniem, zarysowaniem, czy połamaniem owiewek, a motocykl nie został wyposażony w gmole lub crash pad’y fabrycznie, to warto je zamontować. Przydadzą się na czas treningu czy też w dalszej eksploatacji motocykla.

CRASH PAD
crash pad lsl
https://www.lsl.eu
GMOLE
gmole meed
https://crashbars.eu

Elementy te przyjmują na siebie siłę upadku i ewentualnego ślizgu. Chronią maszynę przed nadmiernymi zniszczeniami. Koszt gmoli wynosi od 400 zł, wszystko zależy od wielkości motocykla. Crash pady można dostać od 150 zł. Warto zadbać aby były dobrej jakości i dobrego producenta. Odradzamy wszystkie „chińskie zamienniki”.

Szerokości

Z dużą pewnością informacje zawarte w artykule są większości Wam znane. Mimo to liczymy na to że dostarczą więcej informacji początkującym z ciężkimi maszynami, bądź przesiadających się ze 125’ki na coś cięższego. Do zobaczenia w trasie! Jedźcie bezpiecznie.

Share this Post