MOTOTURYSTYCZNIE.PL

PROBLEM Z UKŁADEM CHŁODZENIA

problem z układem chłodzenia w motocyklu

PROBLEM Z UKŁADEM CHŁODZENIA W MOTOCYKLU

Wysoka temperatura silnika, nie załączający się wentylator, biały dym – to pierwsze oznaki problemów z układem chłodzenia. Zbyt wysoka temperatura pracy może doprowadzić do uszkodzenia pierścieni na tłoku oraz samego tłoka, koszta naprawy są wysokie. 

PŁYN CHŁODNICZY

Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych elementów w układzie chłodzenia. Odprowadza ciepło z silnika do chłodnicy. Właściwy poziom oraz regularna jego wymiana to podstawa. 

Zbyt niski jego stan powoduje zapowietrzenie układu, a co za tym idzie, wzrost temperatury. Niski stan może też spowodować brak przepływu cieczy i nieotwieranie się termostatu. Czujnik załączający wentylator z powodu niskiego stanu cieczy może go nie włączyć.


Płyn chłodniczy to glikol, a nie woda! Płyn chłodniczy cechuje się zupełnie innymi temperaturami krzepnięcia i wrzenia. Glikol do chłodnic ma zakres temperatur od -35 do 120 stopni Celsjusza. Płyn chłodniczy też nie powoduje korozji, czy osiadanie kamienia jak woda.

WENTYLATOR CHŁODNICY

Wentylator na chłodnicy schładza powracający płyn z silnika. Jego poprawna praca pozwala na szybką wymianę termiczną w kanalikach chłodnicy. Wyłamane łopaty, „kończące” się łożysko wentylatora, czy mało sprawny silnik może obniżyć sprawność chłodzenia.

Praca wentylatora jest wyzwalana przez czujnik temperatury, który umieszczony jest w chłodnicy. Jego awaria czy zapowietrzenie w tym miejscu może spowodować że wentylator nie włączy się w odpowiednim momencie.

Nie należy też podłączać wentylatora na stałe. Jego praca może „zjeść” nam ponad 5A, czyli jakieś 60W mocy. Nie obciążajmy niepotrzebnie akumulatora.

CHŁODNICA

Chłodnica poprzez system cienkich kanalików rozprowadza ciepło po swojej powierzchni, schładza z pomocą wentylatora powracający z silnika gorący płyn chłodniczy. Jej nieszczelność oraz niedrożność może prowadzić do obniżenia jej sprawności, bądź nawet awarii całego układu. Zadbajmy też o prawidłowy poziom chłodziwa. 

TERMOSTAT

Termostat odpowiada za otwieranie i zamykanie układu chłodzenia. Gdy chłodziwo i silnik nie mają wysokiej temperatury, pozostaje zamknięty, aby silnik nam się rozgrzał. W przypadku gorącego silnika, otwiera układ do chłodnicy żeby odprowadzić ciepło. Jego awaria może doprowadzić do ciągłego obiegu zimnej cieczy i niedogrzewania się silnika, oraz do całkowitego zamknięcia obiegu, odcięcia chłodnicy i przegrzania.

"POMPA WODY"

Pompa układu chłodzącego, gwarowo nazywana (nieprawidłowo, choćby ze względu na rodzaj płynu chłodniczego) pompą wody.  Powoduje obieg chłodziwa w obiegu chłodzącym. Jej zatarcie, brak zasilania, wytarcie łożyska oraz uszkodzenie wirnika, spowoduje brak obiegu chłodziwa, i co za tym idzie, przegrzanie silnika.

PRZEWODY

Przewody układu chłodzącego są nieodzownym jego elementem. Bez nich nie byłoby obiegu. W nowych motocyklach nie musimy monitorować ich stanu. Przy starszych lepiej je po jakimś okresie wymienić. Parcieją i pękają, co spowodować może wyciek chłodziwa. Przewody powinny być przystosowane do pracy w wysokich temperaturach oraz odporne na glikole.

Uszanowanko!

Ciasteczka i RODO

CIASTECZKA/COOKIES

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę używanie plików cookie. Jeśli sobie tego nie życzysz, możesz wyłączyć tę opcję w swojej przeglądarce.

RODO

25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie RODO. Przypominamy więc o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało. Szanujemy Twoją prywatność i kiedy wyrazisz zgodę to zakres naszych uprawnień pozostanie taki jak przed 25 maja. Nie zwiększy się. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityki prywatności. Żeby zaakceptować warunki, zamknij to okno.