MOTOTURYSTYCZNIE.PL

JAZDA Z PLECACZKIEM

Jazda z pasażerem - mototurystycznie

Przygotuj maszynę.

Przed rozpoczęciem jazdy warto zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić ustawienia zawieszenia oraz ciśnienia opon.

Każdy motocykl (tak samo jak samochód) ma dopuszczalną ładowność, warto sprawdzić DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita).

Kierowca.

Dodatkowa osoba na pokładzie motocykla to też dodatkowa masa. Motocykl będzie inaczej się zachowywał podczas jazdy. Droga hamowania wydłuży się oraz motocykl będzie ciężej przyspieszał. Dynamika jazdy bardzo się zmieni.

Pierwsze jazda z plecaczkiem powinna być spokojna. Bez zbędnego gwałtownego przyspieszania i hamowania, aby pasażer miał komfortową jazdę i nie spadł nam z motocykla. Odpowiadamy też za niego, prawda?

Prawo wymaga tylko kasku, ale jazda na „zdrapkę” jest niebezpieczna. Zadbajmy o dobry kask, kurtkę, rękawice oraz buty. Zmniejszą ewentualne urazy podczas upadku.

Pokaż gorące miejsca w motocyklu, nie chcemy przecież plecaczka na gorąco. Układ wydechowy może się bardzo rozgrzać. Ryzyko oparzenia jest większe w nakedach. Brak osłon z plastików, to brak osłony przed gorącymi elementami. 

Wskaż też miejsce i jak na to miejsce wsiąść.

 

Pasażer.

Wsiadając na miejsce, nie rób tego stając na podnóżku i przekładając nogę na drugą stronę motocykla. Jest to wygodny sposób, ale niezbyt stabilny dla kierowcy i motocykla. 

Stabilniejszy sposób to najpierw przełożenie nogi na drugą stronę i wsunięcie się na miejsce. Może to stwarzać problem przy wysokim motocyklu.

Nie wsiadaj/zsiadaj z motocykla gdy kierowca nie jest na to gotów. Poczekaj aż będzie gotów na to.

Przylgnij do kierowcy ale nie kładź się całym ciężarem. Za mocne ściskanie rękami może krępować ruchy kierowcy.

Podczas zatrzymania w ruchu, wolnych manewrach czy postoju, jedyną osobą stawiająca nogi na podłożu jest kierowca.

Jako plecaczek, jesteś dosłownie jak plecak. Należy odwzorować ruchy kierowcy, lecz nie za mocno. Każde przeciągnięcie musi zostać skorygowane przez kierowcę.  

Przy hamowaniu zaciśnij uda i zachowuj odstęp od kierowcy kolanami. Pomoże to wyeliminować stukanie kaskiem o kask.

Najważniejsze! Nie panikuj! Każdy gwałtowny ruch może nastręczyć problemu kierowcy. Współpracuj z nim, to jazda w tandemie.

 

Komunikacja.

Gdy nie ma do dyspozycji interkomów, rozważcie użycie telefonów i zestawu słuchawkowego do komunikacji.

Ustalcie między sobą proste gesty dotyczące jazdy. Zwolnij i zatrzymaj się poprzez delikatne(!) klepnięcie przez pasażera w bok i potwierdzenie przez skinięcie przez kierowcę, pozwoli na dobrą komunikację między wami.

W drogę!

Jazda razem czy samemu wymaga ciągłego doskonalenia. Ważne żeby nie spieszyć się, zwracać uwagę i przewidywać ruchy innych. Dbajcie o siebie i słuchajcie się nawzajem, a podróż będzie dla was przyjemnością. 

Szerokiej drogi! 

Pytania? Sugestie?

Odwiedź nas 🙂

Uszanowanko!

Ciasteczka i RODO

CIASTECZKA/COOKIES

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę używanie plików cookie. Jeśli sobie tego nie życzysz, możesz wyłączyć tę opcję w swojej przeglądarce.

RODO

25 maja 2018 roku weszło w życie rozporządzenie RODO. Przypominamy więc o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało. Szanujemy Twoją prywatność i kiedy wyrazisz zgodę to zakres naszych uprawnień pozostanie taki jak przed 25 maja. Nie zwiększy się. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityki prywatności. Żeby zaakceptować warunki, zamknij to okno.